ПЛАТІЖНІ КАРТКИ ТА CUSTOMER EXPERIENCE: ЯК СТВОРИТИ ПОЗИТИВНИЙ ДОСВІД

 


Віка купує подарунок на день народження подрузі —

навушники за 1200 грн.

Платить карткою, а банк надсилає повідомлення:

"Вітаємо! Вам повернуто 120 грн кешбеку!"

Віка отримала кешбек і з задоволенням використала його в кафе. Це ніби невеликий бонус, який покращив її настрій. Але чому вона отримала ці гроші? Як це працює? І головне — як ти можеш використовувати це у своєму житті?


КОМІКСИ







Питання 1.
Чому, на твою думку, негативний досвід друга Максима може вплинути на репутацію банку? Як це пов'язано з поняттям "клієнтський досвід"?

Питання 2.
Який момент у розмові Віри з батьками або друзями, на твою думку, найкраще демонструє, що вона вже мислить як майбутня бізнес-леді?

Питання 3.
У діалозі згадується багато функцій картки: покупки, перекази, оплата комуналки. Як ці зручності впливають на клієнтський досвід і чому це важливо для банку?

Практикум: “Комісії за різні види банківських послуг”

Інструкція до виконання:

  1. Обрати банк
    Виберіть один із комерційних банків України (наприклад: ПриватБанк, Монобанк, Ощадбанк, А-Банк тощо).

  2. Перейти на офіційний сайт банку
    Знайдіть актуальні тарифи або скористайтесь пошуком по сайту (ключові слова: тарифи, комісії, вартість послуг).

  3. Знайти інформацію про комісії за такі послуги:
    Перекази між картками

    • Між картками обраного банку – (вказати розмір комісії або зазначити, що послуга безкоштовна)

    • На картки інших банків України – (вказати відсоток/суму)

    • Міжнародні перекази – (вказати тарифи або приклади для конкретних країн)

Зняття готівки

  • У банкоматах обраного банку – (вказати умови безкоштовного зняття або фіксовану комісію)

  • У банкоматах інших банків України – (вказати комісію у % або грн)

Оформити результати у таблиці (можна в зошиті або у Word/Excel/Google Таблиці)

Зверніть увагу, чи відрізняються тарифи для різних типів карт (наприклад, дебетова, кредитна, зарплатна тощо).

Наприклад, якщо обрали:

  1. Приват банк

  2. https://privatbank.ua 

  3. https://privatbank.ua/transfer-money-from-card-to-card-online-ukraine

Елементи платіжної картки


На лицьовому боці платіжної картки є такі елементи: 

1. Чип — розташований у верхній частині картки у вигляді мікропроцесора. Його наявність підвищує безпеку розрахунків. 

2. Номер картки — її ідентифікатор, який складається із 16 цифр. Номер карток Visa починається з цифри 4, MasterСard — з цифри 5. 

3. Назва або код структурного підрозділу банку, що випустив картку. На зарплатних картках можливе нанесення назви підприємства. 

4. Ім’я і прізвище держателя картки. Розташовані в нижній частині картки. На неперсоніфікованих картках вони відсутні. 

5. Термін дії картки. Для безпеки кожна картка має обмежений термін дії, який вказаний у форматі місяць/рік, наприклад, 07/29.

6. Логотип платіжної системи — Visa або MasterСard. Розташований у верхньому або нижньому куті картки. 

7. Безконтактний індикатор. Якщо картка має позначку безконтактного індикатора, треба піднести картку до POS-термінала.


На звороті платіжної картки розміщені: 

1. Магнітна стрічка — зберігає в зашифрованому вигляді ключ доступу до рахунка. 

2. Місце для підпису. Підпис підтверджує держатель картки. Підпис має бути виконаний кульковою ручкою. 

3. Голограма — підтверджує, що це картка певної платіжної системи: Visa — зображення голуба в польоті, MasterCard — зображення двох півкуль, що перехрещуються. 

4. CVV/CVC-код — використовується як засіб додаткової ідентифікації під час розрахунків карткою в інтернеті. Розміщений праворуч на смузі для підпису. 

5. Контакти банку — адреса та контакти служби цілодобової клієнтської підтримки, за яким держатель картки може звернутися за консультацією.

На платіжній картці не вказується PIN-код (абревіатура слів «personal identification number», які в перекладі означають «персональний ідентифікаційний номер»). Це чотиризначне число, за допомогою якого підтверджуються операції з карткою. Використовується там, де неможливо або недоречно встановити клавіатуру з літерами (банкомат або POS-термінал). Щоб його було складніше підібрати, кількість спроб вводу обмежено до трьох. Не варто встановлювати PIN-код «1111» або «1234» і записувати його на картці.


Питання 1.
Чому важливо знати, де розташовані та для чого потрібні номер картки, CVV-код і термін дії?

Питання 2.
Уяви, що тобі дали нову платіжну картку. Які 3 речі ти обов’язково перевіриш перед її використанням?

Питання 3.
Чому не варто писати PIN-код на самій картці або використовувати прості комбінації, як-от «1234»?

Онлайн-гра “ЕКОНОМІЧНИЙ КВЕСТ”


Питання 1.
Який етап оформлення платіжної картки є найважливішим, на вашу думку, і чому?

Питання 2.
Чим відрізняється дебетова картка від кредитної? У яких ситуаціях краще обрати кожну з них?

Питання 3.
Які помилки можуть трапитися при оформленні платіжної картки, і як їх уникнути?

ВІКТОРИНА “Фізичні і віртуальні платіжні картки”

ПРАКТИКУМ “Фізичні та віртуальні платіжні картки”

Домашнє завдання: “Картковий челендж”

Завдання на 5 днів:

Кожного дня (5 днів поспіль) дізнавайся або вигадуй 1 короткий факт про: платіжні картки (фізичні або віртуальні), оплату в інтернеті, кешбек, банкомати, безпеку картки тощо.

Пиши свій факт у будь-якому сучасному форматі:

  • Твіт (до 280 символів)

  • Нотатка (1-2 речення, як короткий факт)

  • Мем (свої слова + картинка або жарт)

Головне — по одному факту на день, 5 днів поспіль.

Зразок одного дня

День 2 / Твіт:
Безконтактна оплата через NFC — це коли твоя картка каже: “я не торкаюсь, але все оплачено” #tapNpay #фінграмотність

День 4 / Нотатка:
Віртуальні картки можна створювати навіть на 1 оплату — вони не “світять” твою справжню картку в інтернеті.

День 5 / Мем (опис):
Картинка: Пес, що палає, сидить у кафе.
Текст: “Коли ввів номер картки на дивному сайті... але надієшся на краще”
#ніколи_так_не_роби

Інструкція для учнів:

Протягом 5 днів: Щодня пиши 1 факт про оплату або картки. Формат — на вибір: твіт, нотатка, мем. Коротко, по суті, цікаво. Після 5 днів — здаєш у зручному форматі.

ДОДАТКОВІ ЗАДАЧІ ДО УРОКУ

Задача 1. ГР3: Олександр Іванович проживає у місті Львів. Йому потрібно сплатити такі комунальні послуги: газопостачання — 320 грн, газове опалення — 2100 грн, електропостачання — 510 грн, інтернет — 390 грн, вивезення сміття — 45 грн. Він має вибір між банком ПриватБанк, який бере комісію 7 грн за кожен платіж, і банком Ощадбанк, який бере 1.5% від суми кожного платежу. Завдання у форматі мініпроєкту:
Складіть таблицю всіх платежів, обчисліть загальну суму комісій в обох банках. Зробіть візуальне порівняння (наприклад, кругова або стовпчаста діаграма) комісій. Запропонуйте рекомендацію для Олександра Івановича: який банк обрати та чому? Обґрунтуйте рішення не тільки цифрами, а й зручністю (наприклад, розташуванням банку, мобільним застосунком, додатковими послугами). Створіть інфографіку або презентацію для старших родичів: “Як обрати вигідний спосіб оплати комунальних послуг”. Яке значення має фінансова грамотність у повсякденному житті літніх людей? Як ви можете допомогти старшим членам родини економити кошти?

Задача 2. ГР1: Тетяна Миколаївна (м. Харків) має такі платежі: газ — 305 грн, опалення — 2150 грн, електроенергія — 530 грн, інтернет — 375 грн, холодна вода — 190 грн. Вона має картки ПУМБ і МОНОБАНК. ПУМБ стягує 12 грн за кожен платіж. Монобанк бере 2.2% комісії з кожного платежу. Чиї послуги будуть дешевші?

Задача 3. ГР1: Валентина Петрівна (м. Дніпро) оплачує газ — 315 грн, опалення — 2050 грн, електроенергія — 560 грн, інтернет — 400 грн, домофон — 35 грн. Вона має картки Укргазбанк і Sense Bank. Укргазбанк — 8 грн за кожну операцію. Sense Bank — 1.8% від суми платежу. Що для неї буде вигідніше?

Задача 4. ГР1: Сергій Іванович із Вінниці взяв у банку кредитну картку на 10000 грн для підготовки дітей до школи. Йому запропонували два варіанти:

  • Картка А: 5% на місяць, пільговий період — 25 днів

  • Картка Б: 0.3% на день, без пільгового періоду

Він планує користуватися коштами 3 місяці (90 днів). Обчисліть, яку картку вигідніше обрати, якщо він не зможе погасити борг у пільговий період.


Задача 5. ГР1: Микола з Житомира взяв кредитну картку на 15000 грн на ремонт авто. Банк пропонує:

  • Картка A: 4.7% на місяць, пільговий період — 30 днів

  • Картка B: 0.26% на день, без пільгового періоду

Микола планує повернути борг або:

  • повністю до 30-го дня, або

  • поступово протягом 2 місяців (60 днів).

Яку картку йому обрати?


Задача 6. ГР1: Ірина зі Львова, студентка, бере 12000 грн на витрати для навчання за кордоном. Банк пропонує два пакети кредитки:

  • Картка A: 5.5% на місяць, пільговий період — 20 днів

  • Картка B: 0.29% на день, без пільгового періоду

Вона планує повернути гроші або:

  • повністю за 15 днів, або

  • через 3 місяці (90 днів).

Яку картку їй обрати?


Задача 7. ГР1: Подружжя Андрій та Ірина поїхали у подорож до Львова. У готелі не приймали оплату карткою, тому вони зняли: 1000 грн на проживання, 750 грн на харчування, 500 грн на сувеніри. Банк стягує 3% комісії за кожне зняття готівки. Інші всі оплати вони проводили онлайн. Після повернення додому вони не змогли вчасно повернути 6000 грн, і борг прострочили на 7 днів. Штраф — 0.1% за кожен день. Скільки вони додатково сплатили банку за комісії та прострочений платіж?

Задача 8. ГР1: Тетяна Петрівна мала терміново госпіталізуватися. Вона зняла з кредитки 600 грн на аналізи, 900 грн на медикаменти, 1200 грн на операцію. Комісія банку — 3% за кожне зняття готівки. Інші оплати вона проводила через онлайн-банкінг. Через лікування вона прострочила повернення 4500 грн на 10 днів. Штраф — 0.1% щодня. Скільки вона додатково сплатила банку за комісії та прострочений платіж?

Задача 9. ГР1: Олена з Кропивницького допомогла синові, який навчається в іншому місті. Вона кілька разів зняла готівку: 400 грн на оплату гуртожитку, 700 грн на продукти, 300 грн на транспорт. Комісія за кожне зняття — 3%. Інші витрати вона сплатила онлайн. Через затримку зарплати вона не змогла вчасно повернути 3300 грн, прострочення — 5 днів, із комісією 0.1% за день. Скільки вона додатково сплатила банку за комісії та прострочений платіж?

Задача 10. ГР1:  Студент Андрій хоче придбати безпровідні навушники за 2000 грн й отримати кешбек. Сайт А повертає 50 копійок за кожні 10 грн покупки. Сайт Б повертає 1.5% від суми покупки. Через який сайт вигідніше купувати?

Задача 11. ГР1: Школярка Марина хоче купити рюкзак за 850 грн з кешбеком. Сервіс 1 повертає 0.50 грн за кожні 10 грн. Сервіс 2 повертає 3% від вартості покупки. Який Сервіс вигідніше?

Задача 12. ГР2: Олексій хоче придбати електронну книгу за 1200 грн і обирає між двома платформами з різними системами кешбеку: Платформа X: повертає 50 копійок за кожні 10 грн. Платформа Y: повертає 2% від вартості покупки. Обчисліть, який кешбек надає кожна платформа. Зробіть порівняння не лише за сумою кешбеку, а й за додатковими умовами (наприклад, чи обмежена кількість товарів, які беруть участь у програмі, чи діє кешбек миттєво). Напишіть аргументований висновок: яку платформу варто обрати, з огляду на суму повернення, умови виплати, зручність і можливі обмеження. Що буде, якщо товар повернути? Чи кешбек залишиться?


















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Гривня. Більше, ніж гроші" — виставка, що торкає серце

ГРА, ЯКА ВІДКРИВАЄ МОЖЛИВОСТІ!

Гра "Життєвий Капітал" та фінансова грамотність у 7 клас