СТВОРЮЮЧИ КОМАНДУ МАЙБУТНЬОГО: ГУМАННИЙ ЛІДЕР ТА РІЗНОМАНІТТЯ ФОРМ ЗАЙНЯТОСТІ

 Вправа: “Твоє місто, твоя економіка”

Старт: місто-організм


Уявіть, що ваше місто — це живий організм. Ви — клітинки. Якщо клітинки активні — організм функціонує. Якщо частина людей не має роботи — це як параліч: місто починає хворіти.

Запитання до учнів:
– Як ти думаєш, що відбувається з “організмом-містом”, коли багато людей не працює?

Що таке зайнятість?


Зайнятість — це не тільки робота за гроші. Це будь-яка корисна діяльність: навчання, волонтерство, творчість, підприємництво, навіть домашня праця. Це — вклад у себе і в суспільство.

Запитання до учнів:
– А які види зайнятості ви бачили у своєму житті?

Хто така робоча сила?


Робоча сила — це всі, хто має роботу або активно її шукає. Діти, пенсіонери та люди з інвалідністю — поза робочою силою. Уявіть собі футбольну команду: не всі вболівальники грають, але від гравців залежить результат.

Запитання до учнів:
– Як би ти визначив: учень 9 класу — це частина робочої сили?

Рівень безробіття

Якщо місто — організм, то безробіття — це його ‘температура’. Якщо вона висока — економіка у стресі. Чим більше безробітних — тим більше витрат на допомогу, тим менше податків.

Формула рівня безробіття: Безробітні / Робоча сила × 100%

Запитання до учнів:
– Як можна знизити рівень безробіття в місті?

Форми зайнятості

Не існує лише одного типу роботи. Подивіться на ці форми зайнятості й подумайте, яка вам ближча.”

Приклади:

  • Повна зайнятість — щоденна офісна робота

  • Неповна — 4 години на день

  • Фриланс — сам собі графік

  • Підприємництво — своя справа

  • Волонтерство — без грошей, але з користю

  • Домашнє господарство — догляд, прибирання, город

Запитання до учнів:
– Які форми зайнятості вже пробували ви або ваша сім’я?

Інтерактив: «Пульс міста»

Міні-активність: кожен учень отримує “роль” — мешканця міста:

  • Волонтер

  • Безробітний

  • Студент

  • Підприємець

  • Пенсіонерка

  • Мама в декреті

(оголосити ролі)

  1. Визначити, чи ця людина: зайнята / безробітна / поза робочою силою

  2. Сказати, який внесок вона робить у місто.

Запитання:
– Чому навіть ті, хто не отримує зарплати, можуть зміцнювати місто?

РОБОТА З КАРТКАМИ

РОБОТА В ГРУПАХ







КОМІКСИ



КАРТКИ-ПОЯСНЕННЯ








Питання 1.
Чим відрізняється найманий працівник від фрілансера чи підприємця?

Питання 2.
Що таке гуманне лідерство і як його проявила Віра в розмові з друзями?

Питання 3.
Хто такі інвестори і як підлітки можуть почати інвестувати у власну справу?

РОБОТА З КАРТКАМИ

Інтерактивні ігри (онлайн)

Ознаки найманої праці:
https://learningapps.org/watch?v=p0hi0jhmt25
Види підприємницької діяльності:
Відмінності між підприємцем / підприємицею і бізнесменом / бізнесвумен:

Практична вправа: "Я ВІДКРИВАЮ ФОП"

Етап 1. Обери свою ідею бізнесу

Учні обирають одну з ідей (або вигадують власну):

  • Продаю handmade прикраси онлайн

  • Ремонтую телефони

  • Веду блог і заробляю на рекламі

  • Готую суші на замовлення

  • Розробляю логотипи

  • Репетитор з англійської або математики

  • Продаю одяг з секонду через Instagram

Завдання: Напиши 2–3 речення про свою ідею бізнесу.

Етап 2. Вибери КВЕДи

Список популярних КВЕДів для молодіжного бізнесу:


Завдання: Обери 1–3 КВЕДи, які відповідають твоєму бізнесу. Поясни свій вибір.

Етап 3. Визначся з системою оподаткування

Система оподаткування (спрощено):


Завдання: Обери групу оподаткування для свого бізнесу. Обґрунтуй, чому саме ця.

Етап 4. Підготуй пакет документів

Учні складають перелік документів, які їм потрібні:

  • Паспорт або ID-картка

  • ІПН (ідентифікаційний код)

  • Нотаріальна згода одного з батьків (для учнів 16–18 років)

  • Заява на реєстрацію ФОП

  • Вибрані КВЕДи

  • Вибір системи оподаткування

Завдання: Напиши повний список документів, які ти подаєш, і поясни, що для чого потрібно.

Підсумкове завдання:

Назви свій бізнес + підготуй міні-презентацію:

  • Назва

  • Ідея

  • Обрані КВЕДи

  • Група оподаткування

  • Що було найскладніше?


Порада: Цей документ підписується в присутності нотаріуса, який його офіційно засвідчує.

Домашнє завдання


Міні-дослідження: Хто такий гуманний лідер у ХХІ столітті?


Обери одну реальну особу, яка є сучасним лідером. Це може бути:

  • Підприємець або керівник компанії (наприклад, з IT, інновацій, стартапів).

  • Освітній діяч або науковець.

  • Активіст, волонтер чи керівник благодійного фонду.

  • Будь-який інший лідер, який має гуманний стиль управління.

Досліди інформацію про цю людину:

  • Її проєкти, ідеї, досягнення.

  • Як вона ставиться до людей у своїй команді?

  • Які людські цінності вона транслює?

  • Як її стиль впливає на колектив, на роботу команди?

Проаналізуй:

  • Чому ти вважаєш цю людину гуманним лідером?

  • Які риси, дії або слова це доводять?

  • Як саме її стиль управління сприяє довірі, мотивації чи розвитку співробітників?

Оформи свої висновки у формі:

  • Презентації на 5 слайдів (PowerPoint / Google Slides)
    або

  • Есе на 1 сторінку (до 300 слів)

Підсумки уроку


Командна вправа (експрес-версія): “Лідер для всієї планети”

Уявіть, що ви — команда радників, які допомагають новому лідеру зібрати міжнародну онлайн-команду з 5 країн.

Ваша міні-команда має обговорити і коротко представити:

  1. Дві країни, з яких будуть учасники вашої глобальної команди.

  2. Один ключовий принцип гуманного лідерства, який, на вашу думку, допоможе згуртувати таку команду.

Один приклад рішення, як зробити комфортною роботу команди попри різні часові зони або культури.

ДОДАТКОВІ ЗАДАЧІ ДО УРОКУ

Задача 1. ГР1

У курортному містечку проживає 45 тисяч осіб. Із них 25 тисяч — це працездатне населення. 20 тисяч із них працевлаштовані, а 2 тисячі — офіційно зареєстровані безробітні. Через рік відкриється новий готель, який створить 300 нових робочих місць. Яким стане рівень безробіття після відкриття готелю, якщо всі нові робочі місця займуть місцеві безробітні?

Задача 2. ГР2: 

У промисловому районі міста мешкає 120 тисяч осіб, із них 70 тисяч — працездатні. 60 тисяч із них мають роботу, 5 тисяч — безробітні. Одна з великих фабрик, де працює 3 тисячі людей, закривається. Яким буде новий рівень безробіття? Які наслідки це матиме для місцевого ринку праці, малого бізнесу, сфери послуг?

Задача 3. ГР1

У великому місті проживає 1,5 мільйона осіб. Із них 900 тисяч — це працездатні люди. 850 тисяч — мають роботу, а 30 тисяч — офіційно безробітні. Через шість місяців відкривається великий ІТ-хаб, який потребує 10 тисяч працівників. Скільки людей залишиться безробітними і яким стане рівень безробіття, якщо 80% працівників хабу наберуть серед безробітних?

Задача 4. ГР1

У гірському селищі постійно мешкає 12 тисяч осіб, з них працездатних — 7 тисяч. Зараз працевлаштовано 5 500 осіб, а 500 — офіційно безробітні. Щороку на літній сезон приїжджають туристи, й додатково створюється 800 сезонних робочих місць. Скільки відсотків безробітних зможуть отримати роботу, якщо всі сезонні місця займатимуть місцеві жителі?

Задача 5. ГР2: 

У місті з населенням 300 тисяч осіб — 160 тисяч працездатні. 140 тисяч працюють, 10 тисяч — безробітні. Влада запускає програму перекваліфікації для молоді, яка дозволить 4 тисячам осіб знайти роботу. Програма націлена виключно на тих, хто зараз не працює. Як зміниться рівень безробіття? Чому такі програми важливі для молоді? Які ризики або переваги має такий підхід?

Задача 6. ГР2: 

У прибережному регіоні живе 80 тисяч осіб, 45 тисяч — працездатні. Роботу мають 40 тисяч, безробітних — 3 тисячі. Місцева екоорганізація починає проєкт із відновлення узбережжя, для якого потрібно найняти 600 працівників на 6 місяців. Якщо половину місць надають безробітним, як зміниться кількість безробітних і їхній відсоток? Які переваги має такий проєкт для громади й довкілля? Як це впливає на сталий розвиток регіону?

Задача 7. ГР1: 

Троє друзів хочуть інвестувати в аграрний сектор. Вони розглядають три варіанти:

  • Ферма з вирощування зелені: інвестиції — 500 тисяч гривень, щомісячний дохід — 22 тисячі гривень, витрати — 7 тисяч гривень.

  • Міні-сироварня: інвестиції — 1 мільйон гривень, дохід — 48 тисяч гривень, витрати — 20 тисяч гривень.

  • Медова пасіка: інвестиції — 850 тисяч гривень, дохід — 30 тисяч гривень, витрати — 12 тисяч гривень.

Який варіант окупиться найшвидше?

Задача 8. ГР1

Підприємиця Марія планує відкрити один із трьох онлайн-бізнесів:

  • Інтернет-магазин одягу: інвестиції — 600 тисяч гривень, дохід — 40 тисяч грн/міс, витрати — 22 тисячі грн/міс.

  • Освітня платформа: інвестиції — 900 тисяч грн, дохід — 55 тисяч грн/міс, витрати — 20 тисяч грн/міс.

  • Маркетингова агенція: інвестиції — 700 тисяч грн, дохід — 36 тисяч грн/міс, витрати — 14 тисяч грн/міс.

Який бізнес швидше поверне вкладені кошти?

Задача 9. ГР3

Троє активістів обирають, куди інвестувати свої кошти:

  • Сортувальна станція: інвестиції — 1,2 млн грн, дохід — 60 тис. грн/міс, витрати — 30 тис. грн/міс.

  • Станція для зарядки електросамокатів: інвестиції — 800 тис. грн, дохід — 35 тис. грн/міс, витрати — 10 тис. грн/міс.

  • Майстерня апсайклінгу (ремонту речей): інвестиції — 400 тис. грн, дохід — 18 тис. грн/міс, витрати — 5 тис. грн/міс.

Який варіант — найвигідніший за терміном повернення? Який проєкт має найбільшу соціальну або екологічну користь? Як переконати інвесторів підтримати саме його?

Задача 10. ГР3

Художниця Олена хоче реалізувати свою мрію — відкрити арт-простір. Проте вона вагається між трьома форматами:

  • Галерея сучасного мистецтва: інвестиції — 1,1 млн грн, місячний дохід — 55 тис. грн, витрати — 25 тис. грн.

  • Майстерня-крамниця хендмейду: інвестиції — 700 тис. грн, дохід — 30 тис. грн, витрати — 12 тис. грн.

  • Арт-кав’ярня з виставками: інвестиції — 950 тис. грн, дохід — 42 тис. грн, витрати — 18 тис. грн.

Олена хоче знати, яка з ідей найшвидше принесе прибуток. Який формат найкраще сприяє розвитку локальної культури та підтримці молодих митців?

Задача 11. ГР2

Двоє айтішників вирішили залишити офіс і заснувати стартап у Карпатах. Вони обирають серед трьох ідей:

  • Туристичний глемпінг: інвестиції — 1,3 млн грн, дохід — 60 тис. грн/міс, витрати — 30 тис. грн.

  • Мобільна баня на колесах: інвестиції — 600 тис. грн, дохід — 25 тис. грн/міс, витрати — 10 тис. грн.

  • Фудтрак із локальними стравами: інвестиції — 800 тис. грн, дохід — 32 тис. грн/міс, витрати — 14 тис. грн.

Який варіант — найекономічніший для старту? Який із варіантів найменше шкодить довкіллю? Який — має соціальну цінність для громади?

Задача 12. ГР3

Молода мама Ірина вирішує відкрити сімейний бізнес, який дозволить їй більше часу проводити з дитиною. Вона розглядає три варіанти:

  • Домашня пекарня: інвестиції — 300 тис. грн, дохід — 20 тис. грн/міс, витрати — 7 тис. грн.

  • Інстаграм-магазин іграшок: інвестиції — 150 тис. грн, дохід — 12 тис. грн/міс, витрати — 3 тис. грн.

  • Мінісадочок удома: інвестиції — 500 тис. грн, дохід — 28 тис. грн/міс, витрати — 10 тис. грн.

Ірина хоче знати, що найшвидше окупиться. Як бізнес може поєднувати прибуток і турботу про родину/соціальні потреби? Як зробити його більш сталим?



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Гривня. Більше, ніж гроші" — виставка, що торкає серце

ГРА, ЯКА ВІДКРИВАЄ МОЖЛИВОСТІ!

Гра "Життєвий Капітал" та фінансова грамотність у 7 клас