ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЖИТТЯ ЛЮДИНИ

 Стартове завдання: експеримент зі Штучним інтелектом

Сьогодні ми почнемо урок із невеликого експерименту.

Я вирішила поставити запитання Штучному інтелекту,

щоб перевірити його логіку та глибину аналізу.

Я запитала:
«Що потрібно забрати в українців, щоб зробити їх бідними?»

Як гадаєте, що він відповів?

Обговорення фінансового успіху та провалу на прикладах Джорджа Клуні та Ніколаса Кейджа



Фінансове забезпечення – це як подорож!

Представимо рівні фінансового забезпечення у вигляді різних типів подорожуючих, які готуються до життєвої подорожі. Фінансова стабільність визначає, як комфортно ми "мандруємо" життям. Давайте подивимося, хто як подорожує!





  • На якому рівні фінансового забезпечення перебуває більшість людей?

  • Що потрібно, щоб "пересісти" з автобуса на бізнес-клас?


РОБОТА З ТАБЛИЧКОЮ

Учні опрацьовують табличку. За поданими ситуаціями вони повинні пояснити до якого рівня належить (див.табличку) та відповісти на питання до цих ситуацій:




Робота з віртуальною дошкою: "Фінансова Супергеройська Команда"

На дошці зображено 5 супергероїв, кожен із яких символізує певний тип фінансових цілей. До кожного героя вже додано пояснення, чому саме він представляє цю категорію (наприклад, Дедпул – це короткострокова ціль, бо він швидкий і непередбачуваний).

Завдання: Під кожним супергероєм напишіть фінансові цілі, які відповідають характеристикам цього героя.



КОМІКСИ






Питання 1.
Якби ви могли поставити SMART-фінансову ціль для всього класу або школи, що б це було?

Питання 2.
Які несподівані труднощі можуть виникнути у Віри на шляху до досягнення її фінансової мети? Як вона може їх подолати?

Питання 3.
Чи можна застосувати SMART-метод не лише до фінансів, а й до інших аспектів життя, наприклад, навчання чи здоров’я? Як би це виглядало?

БАЖАННЯ ТА ПОТРЕБИ: ЕФЕКТИВНЕ СПІВВІДНОШЕННЯ

Ви колись чули пісню Perfect або Shape of You? Це хіти Еда Ширана.


1. Об’єктивність: бажання vs. потреби


На початку кар'єри Ед мав сильне бажання – стати відомим музикантом. Але воно було суб’єктивним, оскільки базувалося на його особистих цінностях і натхненні іншими артистами.

Однак, перш ніж здійснити цю мрію, йому потрібно було задовольнити основні потреби – фізіологічні (їжа, житло) та психологічні (впевненість у завтрашньому дні). Він ночував у метро, бо його основна потреба – безпека – не була задоволена.

2. Задоволення: що важливіше?



Бажання Еда – записати хітовий альбом.
Потреба Еда – заробити гроші на їжу та інструменти.

Він не міг одразу реалізувати своє бажання, тому спочатку виступав у пабах та на вулиці, щоб забезпечити фізичне виживання. Тільки після цього він почав відкладати на студійний запис.

3. Природа: зміни бажань


Коли Ед став популярним, його бажання змінилися. Раніше він мріяв про запис альбому, а тепер захотів міжнародне турне та будинок мрії.

Але його потреби залишилися стабільними – безпека, комфорт, творчість.

4. Важливість: що визначає успіх?


Ед міг би одразу купити собі дорогий будинок, але він розумів, що фінансова стабільність важливіша за миттєву розкіш.

Спочатку він вклав гроші у студії звукозапису та команду.
Лише після стабільного доходу почав купувати нерухомість.
Не витрачав більше, ніж заробляв, і створив фінансовий резерв.

Питання 1.
Якби Ед Ширан одразу витратив усі гроші на розкішний дім, а не на розвиток своєї кар'єри, що могло б статися? Як це пов’язано з різницею між бажаннями та потребами?

Питання 2.
Уявіть, що ви на місці молодого Еда Ширана: у вас є талант, але немає фінансової стабільності. Як би ви розставили пріоритети – спершу задовольнити базові потреби чи відразу інвестувати в мрію? Чому?

Питання 3.
Якщо бажання людини постійно змінюються, чи можна сказати, що справжнє щастя – це не досягнення всіх бажань, а правильне управління своїми потребами? Чому?

Домашнє завдання

План фінансової цілі за методом SMART

1. Вибір фінансової цілі
(Наприклад, покупка ноутбука, подорож до Європи або оплата онлайн-курсу з програмування).

2. Формулювання цілі за методом SMART:

Specific (Конкретність):
– Чітко сформулюйте свою мету.
(Наприклад: «Я хочу купити ноутбук моделі X для навчання та роботи»).

Measurable (Вимірюваність):
– Визначте, скільки грошей потрібно зібрати.
(Наприклад: «Вартість ноутбука – 30 000 грн. Я вже маю 5 000 грн, потрібно ще 25 000 грн»).

Achievable (Досяжність):
– Подумайте, як реально зібрати потрібну суму.
(Наприклад: «Я можу щомісяця відкладати 5 000 грн із підробітку, тому за 5 місяців накопичу необхідну суму»).

Relevant (Актуальність):
– Чому це важливо для вас?
(Наприклад: «Цей ноутбук допоможе мені ефективно навчатися та виконувати проєкти»).

Time-bound (Обмеженість у часі):
– Укажіть конкретний термін досягнення мети.
(Наприклад: «Я планую накопичити суму за 5 місяців, тобто до 1 вересня 2025 року»).

3. Дії для досягнення мети:
✔ Відкладати щомісяця фіксовану суму.
✔ Вести облік витрат і доходів.
✔ За можливості знаходити додатковий дохід (фріланс, підробіток).
✔ Уникати непотрібних витрат.

ДОДАТКОВІ ЗАДАЧІ ДО УРОКУ

Задача 1. ГР1. Євген Клопотенко вирішив приготувати омлет. Він купив 4 яйця по 6 гривень за штуку, 50 грамів твердого сиру по 200 гривень за кілограм, 20 грамів зелені за 15 гривень за 100 грамів і 50 мл молока за 40 гривень за літр. Обчисліть вартість усіх продуктів. В ресторані Клопотенка такий омлет коштує 150 гривень. На скільки відсотків дорожче його страва у ресторані, ніж вартість продуктів?

Задача 2. ГР1. Євген Клопотенко вирішив приготувати борщ із копченою грушею. Для приготування улюбленого борщу Євген купив: 500 грамів буряка по 45 гривень за кілограм, 400 грамів капусти по 30 гривень за кілограм, 300 грамів моркви по 40 гривень за кілограм, 600 грамів м’яса по 180 гривень за кілограм, 1 копчену грушу за 20 гривень, 200 грамів томатної пасти за 50 гривень, 100 грамів зелені за 15 гривень. Обчисліть загальну вартість продуктів. В ресторані Клопотенка порція борщу коштує 250 гривень. Чи вигідніше приготувати страву вдома, якщо виходить 4 порції?

Задача 3. ГР1. Євген Клопотенко вирішив приготувати власну версію київської перепічки. Для цього він купив: 300 грамів борошна по 35 гривень за кілограм, 200 мл молока по 40 гривень за літр, 2 яйця по 6 гривень за штуку, 400 грамів ковбаси по 250 гривень за кілограм, 100 мл олії по 60 гривень за літр. Обчисліть загальну вартість продуктів. У ресторані Клопотенка одна порція коштує 120 гривень. Скільки коштуватиме приготування 4 порцій вдома, і яка економія у відсотках?


Задача 4. ГР1: Ольга відвідала магазин ZARA в ТРЦ Respublika Park у Києві. Вона обрала джинси за 1 400 грн, футболку за 300 грн та босоніжки за 1 300 грн. У день відкриття магазину діяла знижка 10% на весь асортимент. Яку суму заплатила Ольга після застосування знижки?


Задача 5. ГР1: Сім'я Петрових вирішила придбати холодильник. Вони обрали модель, яка зазвичай коштує 19 899 грн. У магазині COMFY на цю модель діє знижка 15%. Крім того, при покупці нараховуються бонусні бали у розмірі 170 грн. Яка кінцева вартість холодильника після знижки, і скільки бонусних балів отримає сім'я?

Задача 6. ГР1: Студентка Марина готується до нового навчального року та відвідала магазин "Будинок книги" у Києві. Вона придбала: зошити — 10 шт. по 12 грн кожен, ручки — 5 шт. по 15 грн кожна, блокнот за 80 грн та рюкзак за 600 грн. Магазин надає знижку 5% на покупки, що перевищують 500 грн. Яку суму заплатила Марина після застосування знижки?


Задача 7. ГР2: Молода сім'я планує придбати квартиру вартістю 1 800 000 грн. Вони мають 600 000 грн заощаджень, які можуть використати як перший внесок. Решту суми (1 200 000 грн) вони планують взяти в іпотечний кредит на 20 років.​


Задача 8. ГР2: Олександр хоче купити автомобіль BMW X5, вартістю 2 500 000 грн. Він розглядає три варіанти фінансування через банк:

  1. Автокредит у ПриватБанку (18% річних, 5 років, аванс – 20%).

  2. Споживчий кредит у Монобанку (24% річних, 5 років, без авансу).

  3. Лізинг у OTP Leasing (10% річних, 5 років, аванс – 10%).

Який варіант буде найвигіднішим?

Задача 9. ГР1: Оксана — студентка другого курсу університету, яка підробляє репетитором англійської мови. Її щомісячний дохід складається з:​ 4 500 грн — заробіток від репетиторства; 2 000 грн — стипендія. На день народження батьки подарували їй 5 000 грн, а бабуся — 100 доларів США.​ Оксана щомісяця витрачає:​ 1 200 грн — оренда кімнати; 2 000 грн — харчування; 700 грн — проїзд; 500 грн — дозвілля; 600 грн — інші витрати. Вона планує придбати ноутбук вартістю 28 000 грн, причому батьки обіцяли покрити 30% від цієї суми. Скільки місяців Оксані потрібно збирати гроші, щоб придбати ноутбук?


Задача 10. ГР1: Іван та Марина — молода пара, яка мріє відвідати Рим. Вартість туру на двох становить 1 800 доларів США.​ Іван щомісяця відкладає 8 000 грн, а Марина — 4 500 грн. Вони також отримали 10 000 грн у подарунок від батьків на річницю. За скільки місяців вони зможуть накопичити необхідну суму для подорожі?


Задача 11. ГР1: Олег – менеджер, який мріє купити мотоцикл Honda CB500F, вартістю 180 000 грн. Його щомісячний дохід – 30 000 грн. Він витрачає: 12 000 грн – оренда квартири; 6 500 грн – харчування; 2 500 грн – транспортні витрати; 4 000 грн – розваги та кафе; 3 000 грн – комунальні послуги та інші витрати. Друзі пообіцяли позичити 20 000 грн, які Олег поверне після покупки. Скільки місяців потрібно, щоб назбирати потрібну суму?


Задача 12. ГР2:  Олександр — батько 15-річної Марії. Він прагне забезпечити доньці якісну вищу освіту в Україні та планує заздалегідь накопичити необхідні кошти. Олександр дослідив середні витрати, пов'язані з навчанням у вищих навчальних закладах (ВНЗ) України, включаючи оплату за навчання, проживання в гуртожитку, харчування та періодичні поїздки додому.

Дані: 

Тривалість навчання: 4 роки (бакалаврат). 

Вартість навчання:

  • Середня вартість за рік: 25 840 грн

  • Загальна вартість за 4 роки: 25 840 × 4

Проживання в гуртожитку:

  • Середня вартість за місяць: 1 000 грн

  • Загальна вартість за 4 роки: 1 000 × 12 × 4

Харчування:

  • Середні витрати за місяць: 3 000 грн

  • Загальна вартість за 4 роки: 3 000 × 12 × 4

Поїздки додому:

  • Кількість поїздок за рік: 4

  • Вартість однієї поїздки (в обидва кінці): 1 000 грн

  • Загальна вартість за 4 роки: 4 × 1 000 × 4

Додаткові витрати:

  • Олександр передбачає резерв у розмірі 10% від загальної суми на непередбачені витрати.

Яку суму Олександр повинен накопичити, щоб повністю покрити витрати на навчання Марії протягом 4 років, враховуючи всі зазначені статті витрат? Скільки батькові потрібно заощаджувати щомісяця? Чи допоможуть депозити у банках?
















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ГРА, ЯКА ВІДКРИВАЄ МОЖЛИВОСТІ!

"Гривня. Більше, ніж гроші" — виставка, що торкає серце

Участь у European Money Quiz 2025