КУЛЬТУРА ЗАОЩАДЖЕНЬ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ: РОЗУМІЄМО ТА ЗМІНЮЄМО ФІНАНСОВІ ЗВИЧКИ

ВПРАВА “Емоційний калейдоскоп”




ВПРАВА "Фінансовий детектив"





КОМІКСИ




Питання 1.

У коміксах згадується про "фінансову подушку" як рятівне коло. Які три непередбачувані життєві ситуації, окрім хвороби та втрати доходу, можуть виникнути у житті підлітка або молодої людини, де наявність заощаджень виявиться особливо корисною? Поясніть, чому саме в цих ситуаціях "фінансова подушка" буде важливою.


Питання 2.

Олександр радить розділяти доходи: 10% на заощадження, інше на витрати та радощі. Як ви вважаєте, чи є це універсальним правилом для будь-якого підлітка, який починає отримувати власні кошти (наприклад, кишенькові гроші або невеликий підробіток)? За яких умов цей відсоток може бути більшим або меншим, і від чого це залежить?


Питання 3.

Софія запропонувала стати "фінансовим коучем" для Максима.

Які три конкретні поради або завдання вона могла б давати йому щотижня,

щоб допомогти йому розвинути звичку заощаджувати,

враховуючи його початковий скептицизм та любов до миттєвих задоволень?


РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ

Робота в групах:



Прочитайте уважно інформацію з таблички. Оберіть будь-який кейс для себе або своєї команди, проаналізуйте його. Встановіть відповідність між обраною життєвою ситуацією кейса та перевагами фінансових заощаджень таблиці. Також дайте відповіді на питання обраного кейсу.






ПОСЛУГА “МОБІЛЬНІ ЗАОЩАДЖЕННЯ”

Використання послуги «Мобільні заощадження» —

корисний і зручний спосіб накопичення грошей та отримання доходу.

Таку послугу пропонують багато банків у своїх мобільних застосунках. 


Завдання: за допомогою штучного інтелекту потрібно дізнатись в яких банках України діє така послуга. Оберіть для себе 5 банків (щоб не повторювались), проаналізуйте умови цієї послуги в кожному з банків та оберіть для себе оптимальний варіант (який би вибрали ви для себе і поясніть чому)

Домашнє завдання


Створення Антиреклами

Завдання для учнів:

Обрати об'єкт антиреклами. Учні самостійно або за вказівкою вчителя обирають одну з наступних шкідливих фінансових звичок або ситуацій, пов'язаних з імпульсивними або нераціональними рішеннями:

  • Імпульсивні покупки: Купівля непотрібних речей під впливом моменту (наприклад, акцій, яскравих вітрин).

  • Купівля "на емоціях": Витрати, зумовлені стресом, нудьгою, радістю тощо.

  • Купівля під впливом соціального доказу: Придбання речей лише тому, що вони популярні серед друзів або в соціальних мережах.

  • Ігнорування майбутніх наслідків: Фокус лише на миттєвому задоволенні без урахування довгострокових фінансових цілей.

  • Переплата за "статус": Купівля дорожчих аналогів лише заради бренду або престижу.

  • Недооцінка малих витрат: Ігнорування суми дрібних, але регулярних витрат, які сумарно складають значну суму ("ефект лате").

  • Довіра до "занадто вигідних" пропозицій: Некритичне сприйняття акцій та знижок, що призводять до зайвих витрат.

Для обраного об'єкта антиреклами учні повинні визначити, яке саме поведінкове упередження лежить в його основі (наприклад, для імпульсивних покупок – ефект присутності, для купівлі під впливом соціального доказу – стадний інстинкт).
Учні розробляють візуальний (малюнок, плакат, мем) або текстовий (короткий слоган, пост у соціальній мережі, гумористичний опис) контент, який би висміював або розвінчував обрану шкідливу звичку, спираючись на розуміння відповідного поведінкового упередження.

Можна використовувати гумор, сатиру, гротеск, порівняння "до" та "після" нераціональної покупки. Текст може бути лаконічним та влучним, використовувати іронію, запитання, що змушують задуматися, або короткі історії-застереження.

ДОДАТКОВІ ЗАДАЧІ ДО УРОКУ

Задача 1. ГР1: Студент Андрій отримує щомісячну стипендію у розмірі 4200 гривень. Його щомісячні витрати включають: оплату за гуртожиток – 1200 гривень, витрати на харчування – 1550 гривень, проїзд громадським транспортом – 320 гривень, витрати на навчальні матеріали – 450 гривень, мобільний зв'язок та інтернет – 230 гривень, та витрати на дозвілля – 300 гривень. Обчисліть, яку суму грошей вдається заощадити Андрію щомісяця.

Задача 2. ГР1: Молода сім'я Олени та Сергія має загальний щомісячний дохід у розмірі 28 500 гривень. Їхні обов'язкові щомісячні витрати складаються з: орендної плати за квартиру – 9000 гривень, комунальних платежів – 1850 гривень, виплат за кредит автомобіля – 5500 гривень, витрат на харчування – 6200 гривень, витрат на дитячий садок для доньки – 3700 гривень та витрат на пальне для автомобіля – 2100 гривень. Обчисліть, яка сума грошей залишається у Олени та Сергія після сплати всіх обов'язкових щомісячних витрат.

Задача 3. ГР1: Пенсіонерка пані Галина отримує щомісячну пенсію у розмірі 5300 гривень. Її основні щомісячні витрати включають: оплату комунальних послуг – 1950 гривень, витрати на ліки – 1100 гривень, витрати на харчування – 1800 гривень, витрати на проїзд – 250 гривень та непередбачені витрати – 150 гривень. Обчисліть, чи вдається пані Галині заощаджувати кошти з її пенсії, і якщо так, то яку суму.

Задача 4. ГР1: Вікторія – завзята мисливиця за вигідними пропозиціями. Під час "Чорної п'ятниці" вона відвідала три магазини. У першому магазині електроніки вона придбала телевізор, початкова ціна якого становила 15000 гривень, зі знижкою 20%. У другому магазині одягу вона купила зимове пальто за 8 000 гривень зі знижкою 25%, а також отримала додаткову знижку 5% від акційної ціни за підписку на розсилку магазину. У третьому магазині косметики вона витратила 1200 гривень і отримала кешбек у розмірі 10% від суми покупки. Скільки гривень загалом заощадила Вікторія завдяки знижкам та кешбеку?

Задача 5. ГР3: У школі Софії відбувся благодійний ярмарок, на якому учні продавали власноруч виготовлені вироби та смаколики, щоб зібрати кошти на потреби місцевого дитячого будинку. Софія спекла 30 тістечок, кожне з яких продала по 25 гривень. Її подруга Олена зробила 20 браслетів і продала кожен по 40 гривень. Хлопці з їхнього класу продали 15 баночок домашнього варення по 50 гривень за баночку, але 5 баночок вони вирішили віддати безкоштовно малюкам. Яка загальна сума коштів була зібрана на благодійному ярмарку зусиллями Софії та її класу? Складіть презентацію або постер для класу: мета ярмарку; які вироби були виготовлені; загальна виручка; куди спрямують кошти; які цінності були реалізовані (допомога, співпраця, ініціатива). Що нового я дізнався/-лася? Чому важливо допомагати іншим? Як це змінює моє ставлення до грошей?

Задача 6. ГР1: Дмитро є активним користувачем онлайн-шопінгу та користується сервісом кешбеку, який повертає певний відсоток від суми його покупок. Минулого місяця він зробив три великі покупки: ноутбук за 22 000 гривень з кешбеком 3%, новий смартфон за 15 500 гривень з кешбеком 5%, та спортивний одяг на суму 3800 гривень з кешбеком 7%. Яку загальну суму кешбеку отримає Дмитро за ці три покупки?

Задача 7. ГР3: Мар'яна планує поїздку з Києва до Львова. Вона розглядає два варіанти:

  • Автобус: Вартість квитка на автобус становить 650 гривень. Додатково, щоб дістатися автовокзалу в Києві, їй потрібно витратити 80 гривень на таксі, а після прибуття до Львова – ще 50 гривень на міський транспорт до потрібного їй місця. Час у дорозі автобусом становить приблизно 8 годин.

  • Потяг: Вартість квитка на потяг у плацкартному вагоні становить 580 гривень. Залізничний вокзал у Києві знаходиться ближче, тому витрати на таксі становитимуть 40 гривень. У Львові залізничний вокзал також розташований зручно, і Мар'яна планує скористатися трамваєм, вартість проїзду в якому становить 15 гривень. Час у дорозі потягом становить приблизно 6 годин.

Визначте загальну вартість поїздки та загальний час у дорозі для кожного варіанту, і скажіть, який варіант є вигіднішим для Мар'яни з фінансової точки зору. Побудувати графік витрат і часу (діаграма або проста схема). Написати обґрунтування вибору: Який варіант вигідніший? Що для мене важливіше — ціна чи час? Як я можу зробити подорож ще економнішою? Розробити мініплан подорожі з бюджетом на харчування, сувеніри, розваги.















 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Гривня. Більше, ніж гроші" — виставка, що торкає серце

ГРА, ЯКА ВІДКРИВАЄ МОЖЛИВОСТІ!

Гра "Життєвий Капітал" та фінансова грамотність у 7 клас