БАНКІВСЬКИЙ РАХУНОК ТА ЗАКОН: ОСНОВИ БІЗНЕС-КОМПЛАЄНСУ ДЛЯ КОРИСТУВАЧІВ

 Вправа ЩО ЗАЙВЕ?


АНТИРЕКЛАМА

Чи може наявність банківської картки у вас стати своєрідним "квитком" у доросле фінансове життя? Які "бонуси" та "підводні камені" можуть чекати на цьому шляху?

МЕМИ “Поняття «банківський рахунок», його види і функції”



Питання 1.
Уяви, що первісна людина з мема раптом потрапила в наш час і побачила смартфон з банківським додатком. Якою була б її перша думка чи звук, що вона б видала?

Питання 2.
Як ти думаєш, які "фінансові послуги" могли б існувати в епоху середньовіччя, якби у людей були ті самі потреби, що й зараз (наприклад, позичити грошей на нову броню чи віддати борг за коня)? Чи був би там аналог банківського рахунку, хоч і в іншій формі?

Питання 3.
Якщо б ти міг додати ще одну еволюційну стадію до цього мема – після сучасного школяра – якою вона була б і який "інструмент" для розрахунків вона б представляла? Опиши його коротко.


Питання 1.
Чому хлопець на лівому зображенні (як "Я - фізична особа") виглядає таким задоволеним від простої покупки, тоді як на правому зображенні (як "Ми - юридична особа"), навіть у випадку успішного планування бюджету, емоції можуть бути зовсім іншими? Що визначає ці різні емоційні реакції, враховуючи статус фізичної та юридичної особи?

Питання 2.
Що саме робить "купівлю собі солодощів після школи" принципово відмінною від "планування бюджету компанії на рік", якщо подивитися на кількість залучених людей, обсяг грошей та юридичні наслідки цих дій для "Я" та "Ми" з мема?

Питання 3.
Якби на обох зображеннях мема був один і той самий Дрейк, але в лівому випадку він витрачав свої гроші на солодощі, а в правому – гроші компанії на ті самі солодощі для корпоративного свята, чи змінилося б щось у складності процесу та його юридичній значущості? Поясни, чому.


Питання 1.
Чи можеш ти придумати ситуацію, коли важка валіза готівки першого чоловічка насправді мала б перевагу над легкою карткою другого? Поясни, чому в цій конкретній ситуації "аналоговий" спосіб оплати міг би бути кращим за "цифровий" #кешлес.

Питання 2.
Як ти вважаєш, чи відображає цей мем лише фізичну незручність готівки, чи є в ньому ще якийсь прихований сенс про управління фінансами? Про що ще, крім ваги, може символізувати важка валіза першого чоловічка, і що, крім легкості, може символізувати картка другого?

Питання 3.
Уяви, що обидва чоловічки зустрілися біля каси в магазині, де раптом вимкнули термінал для оплати карткою. Як змінилася б їхня ситуація? Чия "суперсила" стала б тимчасово кориснішою? Який висновок про важливість різних способів оплати можна зробити з цієї гіпотетичної ситуації?


Питання 1.
На якому "рівні володіння валютою" ти знаходишся зараз? Чи хотів би ти перейти на вищий рівень? Що, на твою думку, є найцікавішим бонусом у володінні рахунками в різних валютах для такого підлітка, як ти?

Питання 2.

Чи може людина, яка має лише гривневий рахунок, відчувати себе фінансово обмеженою у сучасному світі? Наведи приклад ситуації, коли наявність валютного рахунку могла б значно розширити її можливості або заощадити гроші.


Питання 3.
Уяви, що кожен валютний рахунок має свій "характер" або "суперсилу". Якою була б "суперсила" гривневого рахунку для українця? А якими могли б бути "суперсили" доларового та єврового рахунків у твоєму розумінні?


Питання 1.
Як ти думаєш, чому існує така велика різниця між "очікуванням" і "реальністю" фрилансу, зображеними на цьому мемі? Які реальні складності можуть стояти за кадром ідеальної картинки "роботи з раю"?

Питання 2.
Назви хоча б одну перевагу фрилансу, яку можна побачити навіть на картинці "Реальність" (крім можливості працювати вдома), та одну суттєву перевагу, яка повністю відсутня на цій картинці, але є в "Очікуванні".

Питання 3.
Як ти вважаєш, чи може фрилансер на картинці "реальність" колись досягти картинки "очікування"? Що для цього йому потрібно буде зробити або змінити у своїй роботі та житті?


Питання 1.
Яку основну проблему ілюструє маленький песик зліва?

Питання 2.
Які переваги використання банківського рахунку демонструє накачаний песик справа?

Питання 3.
Яке головне повідомлення (меседж) несе цей мем?


Питання 1.
Чому штанга у "юридичного рахунку" така важка, а в "фізичного" — її взагалі немає?

Питання 2.
Як ви думаєте, хто більше відповідальності несе за помилки — фізична особа чи юридична?

Питання 3.
А чи може фізична особа відкрити юридичний рахунок? І навіщо це їй?

РОБОТА З КАРТКАМИ

РОБОТА В ГРУПАХ








Прочитайте інформацію на картках-означеннях. Оберіть кейс для себе або своєї команди. Проаналізуйте його. Встановіть відповідність між вашим обраним кейсом та карткою-означенням, тобто поясніть до якого виду банківського рахунку відноситься дана життєва ситуація. Також дайте відповіді на питання на обраних кейсах.









КОМІКСИ




Питання 1.
Уяви, що Софія не має при собі паперового паспорта, а Максим загубив свій РНОКПП. Чи зможуть вони відкрити банківський рахунок, якщо поруч є тільки телефон? Як саме вони можуть це зробити?

Питання 2.

Чому Софія була впевнена, що для відкриття рахунку потрібна “банківська етика”? Як ти думаєш, що вона мала на увазі? І як би ти сам/сама пояснив(ла), що таке «бізнес-комплаєнс», використовуючи приклад із діалогу?

Питання 3.
Як ти думаєш, що більше підходить для стартапера-підлітка — відкриття рахунку в банку офлайн чи онлайн? Обґрунтуй свою думку, використовуючи приклади з діалогу та уявну ситуацію з Максимом.

10 лайфхаків і фактів про IBAN та SWIFT

IBAN

Це як спеціальний номер твого банківського рахунку, тільки міжнародний.
Уяви, що це адреса, за якою можна надіслати тобі гроші з будь-якої країни.
Наприклад, щоб хтось із-за кордону переказав тобі кошти, йому потрібен саме цей номер.
В Україні IBAN починається з букв UA, далі йдуть цифри — вони "розповідають" про банк і твій рахунок.

SWIFT 

Це як світова пошта для грошей. Ця система допомагає банкам з різних країн "спілкуватися" і пересилати гроші один одному. Завдяки SWIFT можна надіслати гроші родичам за кордон або оплатити щось в інтернеті в іншій країні.











Фінансова гейміфікація “Відкрий рахунок — побудуй бізнес”

Структура гри (етапи): Розподіл на команди 3–5 осіб у кожній команді — це “бізнес-група”. Кожна отримує свою бізнес-ідею - картки з бізнес ідеями:









Вибір банку

Команди обирають банк (у формі карток): Кожен банк має свої “умови”: тарифи, вимоги до документів, час обробки, наявність онлайн-банкінгу тощо. Важливо оцінити: що краще підходить саме для їхнього типу бізнесу.









Збір документів

Частина документів є у "загальному банку документів", частину — потрібно запросити або обґрунтувати, чому вони не потрібні.
Якщо команда пропускає важливий документ — отримує “штрафний бал”.






РРО — Реєстратор розрахункових операцій

Це класичний фіскальний касовий апарат, який фіксує всі готівкові продажі та передає їх у податкову.

ПРРО — Програмний реєстратор розрахункових операцій

Це цифровий аналог касового апарату — програма або застосунок на телефоні, планшеті чи комп’ютері, який теж фіксує продажі та передає дані в ДПС (податкову).

🔸 Замість “залізної” каси — можна використовувати смартфон із спеціальною програмою (наприклад, "є-Чек" від податкової)

РРО — це як стара каса з кнопками.
ПРРО — це коли каса в тебе в телефоні. Обидва варіанти показують державі, що ти чесно продав товар і заплатиш податки.


Кому потрібен РРО або ПРРО?

  • Підприємцям, які приймають готівку або банківські картки

  • ФОП 2 та 3 групи (в деяких випадках — обов’язково, залежно від виду діяльності або суми доходу).









Заповнення анкети

Команди отримують спрощену анкету клієнта банку і заповнюють її.


Відкриття рахунку

Якщо все оформлено правильно — команда отримує “банківську картку” з номером рахунку. Якщо були помилки — час на виправлення або "штраф".





Перший платіж і перевірка контрагента

Команда “укладає договір” з іншим учасником гри (іншою командою чи вигаданим контрагентом з картки). Перед переказом грошей — перевіряють контрагента (по чек-листу).










Подання звіту

Команди мають: описати одну бізнес-операцію (напр. отримання платежу від клієнта), відзвітувати (спрощено) про рух коштів, зазначити: чи є ознаки ризиків для банку / податкової.



Підсумок гри: Кожен етап — до 5 балів. Штрафні бали знімаються за: помилки в документах, ігнорування перевірок, порушення логіки комплаєнсу. Виграє команда з найбільшою кількістю балів і найменшим рівнем ризику.


Домашнє завдання

Міні-розслідування: Чи надійний мій банк?

Ваше завдання на наступний урок – провести міні-розслідування щодо надійності одного з українських банків.

Крок 1: Оберіть банк. Оберіть будь-який банк, назву якого ви знаєте, бачили його рекламу, або, можливо, ваші рідні є його клієнтами.

Крок 2: Перевірте банк на сайті НБУ. Зайдіть на офіційний сайт Національного банку України (його легко знайти в Google за запитом "сайт НБУ"). На сайті вам потрібно знайти інформацію про ліцензування банків та про систему гарантування вкладів. Зазвичай ця інформація знаходиться в розділах "Банківський нагляд" або "Фінансова стабільність". Вам потрібно відповісти на три ключові питання щодо обраного вами банку:

  1. Чи має цей банк ліцензію НБУ на здійснення банківської діяльності? (Шукайте інформацію про ліцензії банків).

  2. Чи входить цей банк до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб? (Шукайте інформацію про учасників системи гарантування вкладів).

  3. Яка офіційна адреса головного офісу цього банку? (Цю інформацію часто можна знайти на головній сторінці або в розділі "Контакти" самого банку, але перевірте її також на сайті НБУ, якщо є така можливість).

Крок 3: Оформіть нотатку. Запишіть свої висновки у форматі короткої нотатки, використовуючи такий шаблон:

"Я перевірив(ла) банк ______________. Він є/не є ліцензованим Національним банком України. Адреса головного офісу: ______________. Так/Ні — цей банк входить у систему гарантування вкладів фізичних осіб."

Крок 4: Поясніть важливість. Обов'язково додайте до своєї нотатки одне-два речення, пояснюючи, чому важливо, щоб банк входив до системи гарантування вкладів.

Чому це важливо? Це допоможе вам зрозуміти, як держава захищає кошти вкладників і на що звертати увагу при виборі банку для себе чи своєї родини.

На наступному уроці ми коротко обговоримо ваші знахідки. Успіхів у вашому розслідуванні!











































Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

"Гривня. Більше, ніж гроші" — виставка, що торкає серце

ГРА, ЯКА ВІДКРИВАЄ МОЖЛИВОСТІ!

Гра "Життєвий Капітал" та фінансова грамотність у 7 клас